Uitwisselingsproject ART Barcelona - Gent

15 leerlingen van het 5e jaar namen van 18/04 tot 21/04 deel aan een uitwisselingsproject omtrent kunst met Sant-Ignasicollege uit Barcelona. We kregen van Hanne Van Steenbergen (5ECMT) volgend verslagje binnen:

Op dinsdag 16 april,na het vijfde lesuur, verzamelden op de speelplaats van het college vijftien gemotiveerde leerlingen uit het vijfde jaar en twee minstens even gemotiveerde leerkrachten, mevrouw Boussemaere en mevrouw Daneels, voor de tweede fase van het uitwisselingsproject rond KUNST met eenjezuïetencollege in Barcelona. Bepakt en bezakt namen we de trein richting Zaventem. Onze reis was begonnen! Rond negen uur landden we in Barcelona, waar een blij weerzien plaatsvond met de Catalanen die wij al in oktober hadden ontvangen. Lang bleven we niet op de luchthaven, de een moest al wat langer rijden naar het huis van het gastgezin dan de ander.

Naeen goede nachtrust en een eerste kennismaking met de Spaanse gastvrijheid ontmoetten we elkaar opnieuw op Sant IgnasiSarrià, de school van de Catalanen. De school maakte indruk op ons. Mevrouw Boussemaere beschreef ze perfect als‘het Harry Potter-kasteel in Spaanse stijl’.

De eerste dag bezochten wethegolden quarter van Barcelona. We zagen onder meer huizen van de beroemde architect Gaudí en van vele andere, rijke families uit Barcelona. Uitleg kregen we van ‘den Danny’, een geschiedenisleraar die ook professioneel gidst. Daarna namen we de metro in de richting van “La SagradaFamilia”, de befaamde kathedraal van Gaudí’s hand, waar we toch allemaal erg van onder de indruk waren. Lunchen deden we in park Güell en daarna hadden we vrij. Met een kleiner groepje gingen we toen naar het strand, waar we meteen een vakantiegevoel kregen.

De volgende dag brachten we door op de school. We kregen een rondleiding en maakten, in het kader van het thema kunst, een mozaïek in Gaudí’s stijl.’s Middags kregen we daar ook eten, maar niets kan natuurlijk tippen aan onze Sodexo. In de namiddag bezochten we nog het wetenschapsmuseum “CosmoCaixa”. Hierna waren we weer vrij en Raül, een van de Catalanen, nodigde ons uit bij hem thuis. Vanaf zijn dak hadden we een prachtig uitzicht over Barcelona.

Vrijdag doorkruisten we eerst het gotische deel van Barcelona, opnieuw onder de leiding van ‘den Danny’.Later bezochten we het “Palau de la Musica”, een prachtig gebouw van LluísDomènech i Montaner, die aan de wieg stond van het Modernisme. We kregen er een begeleide rondleiding van een gids die ons echt wist te boeien. Toch waren we allemaal blij dat het tijd was om te eten, aangezien de Catalanen er een nogal ‘laat’ eetpatroon op na houden.. We genoten allemaal van een pasta of lasagne in een zeer gezellig, klein restaurantje. Toen we weer voldoende energie hadden,verkenden we ook eens de talrijke winkelstraten in Barcelona. ’s Avonds konden we dan ook nog eens kennismaken met Barcelona bynight.

De voorlaatste dag mochten we iets langer slapen en namen we de trein naar Sitges, een badplaats op ongeveer een half uurtje sporen van Barcelona. Daar kon je ook shoppen of gewoon relaxen op het strand.Het was de perfecte afsluiter van de toch wel drukke reis. ’s Avonds hadden enkelen onder ons het geluk om een wedstrijd van FC Barcelona bij te wonen. Ze konden wel enkel de eerste helft zien, omdat die avond ook het parents’dinner plaatsvond. We aten met alle gezinnen samen, zodat iedereen toch eens met iedereen kon kennismaken. Het was een zeer aangename en gezelligeavond die, naar Catalaanse gewoonte, pas laat eindigde. We zagen allemaal al op tegen het vertrek van de volgende dag.

Zondag was het dan zover. Omdat we al om 12 uur op de luchthaven moesten zijn, hadden velen enkel nog de tijd om hun valies te pakken en uitgebreid te ontbijten. Het afscheid viel bij de ene al wat zwaarder dan bij de andere, maar we beloofden elkaar zeker nog eens terug te zien.

Onze hele groep wil graag iedereen bedanken voor deze geweldige ervaring, en dan vooral mevrouw Boussemaere en mevrouw Daneels!Ola !