Steam

kristalgroeiDit aanbod richt zich specifiek op leerlingen die van het begin af aan ervaring willen opdoen met een onderzoeksmethode. Het volstaat echter niet alleen om geboeid te zijn door wetenschappen, maar het is nodig er ook sterk in te zijn. Zoals Latijn een extra uitdaging inhoudt op talig vlak, zal STEAM een extra uitdaging betekenen op wetenschappelijk en wiskundig vlak. Trouw aan onze traditie willen wij kwaliteit bieden.

De keuze van STEAM is echter geen voorafname op de wetenschappelijke richtingen in tweede en derde graad. Daarover heeft de onderwijsminister zich duidelijk uitgesproken. Het blijft mogelijk om vanuit de Latijnse of de Moderne door te stromen naar bijvoorbeeld de Wetenschappen-Wiskunde in een derde graad. 
 
Dhr. Snoeck, leerkracht in de STEAM-richting, heeft ook voor een eigen website gezorgd die u hier kan raadplegen. Verschillende projecten uit de eerste graad kunt u daar alvast bekijken.

Laatste nieuws

  • maandag 22 juni 2020

    Ook tijdens deze COVID-19 periode zijn de leerlingen van het 2de jaar STEAM (in het teken van de lessen ART) druk aan het werk geweest met het maken van een eigen 3 minuten durende stop-motion film. Het thema waar we dit jaar rond werken is Van Eyck.

    Veel leerlingen zijn deze dagen nog druk bezig met het aanbrengen van de laatste details, maar ik wil het niet nalaten om via deze alvast 2 fantastische resultaten te delen.

    Als leerkracht kan je niet anders dan fier zijn op leerlingen die dergelijk resultaat kunnen verwezenlijken in een tijdspanne van 3 maanden.

    TOP!!!

  • maandag 11 mei 2020

    Prachtig knutselwerk van Ayco Phlypo uit 2MOWSTb naar een idee van Robives.

  • woensdag 4 maart 2020

    87547057_2744117212331417_2001152286864179200_oDe resultaten van de eerste ronde van de Belgische Informatica-olympiade zijn gekend. Vier leerlingen plaatsten zich voor de finale die doorgaat op zaterdag 7 maart 2020 in Brussel. Proficiat aan Ewoud Noë, Edgar Verswyvel (2MOWst), Julie De Clercq (3MOWst) en Arn De Moor (6WEWI8) maar natuurlijk ook aan alle deelnemers uit de eerste ronde! Klik hier voor meer sfeerbeelden.

  • woensdag 4 maart 2020

    87229926_2734278006648671_6209063477697314816_oDe leerlingen van 4 Steam bezochten vrijdag het waterzuiveringsstation van Gent. Elk uur wordt hier 3 miljoen liter rioolwater 'gezuiverd'. Voor de derde keer controleerden we ook de waterkwaliteit in het nabijgelegen natuurreservaat De Bourgoyen. De leerlingen meten er de pH-waarde, nitraten, fosfaten en temperatuur. In mei doen we de metingen nog eens opnieuw. Klik hier voor meer sfeerbeelden.

  • vrijdag 7 februari 2020

    Afbeelding(3)Op woensdag 5 februari namen enkele van onze leerlingen deel aan de Informatica Olympiade. Zij haalden het beste van hun analytisch denken naar boven. Nu duimen dat ze tot de efficiëntste oplossingen konden komen en doorgaan naar de volgende ronde! Klik hier voor enkele sfeerbeelden.

  • woensdag 5 februari 2020

    83117619_2687563854653420_877670957710311424_oOp woensdagnamiddag 29 januari namen een handvol leerlingen deel aan de eerste ronde van de biologie-olympiade. Daarin werd hun kennis grondig op de proef gesteld en hun analytische geest getest. Deze eerste ronde was alvast een pittige uitdaging; na een goed uur zwoegen was de strijd gestreden. Nu in spanning de resultaten afwachten! Bedankt aan alle deelnemers!

  • donderdag 19 september 2019

    De leerlingen van 1 STEAM zijn gestart. Enkele sfeerbeelden via deze link.

  • donderdag 19 september 2019

    De leerlingen van 2 STEAM zijn gestart. Enkele sfeerbeelden via deze link.

  • zaterdag 14 september 2019

    IMG_9557Ook de leerlingen van 4 STEAM zijn in de lessen ART gestart. In het 4de jaar werken wij rond microscopie. We starten met de bouw van een fonoscoop waarbij we door het gebruik van een GSM in de mogelijkheid moeten zijn om microscopisch te kunnen fotograferen. Eenmaal we hier resultaat hebben zullen we dit via computer bewerken en achteraf uitwerken in 3D d.m.v. straw art. Verder in het jaar gaan we onszelf ook uitdagen met microscopische architectuur.

  • zaterdag 15 juni 2019

    Tijdens de lessen informatica+ programmeerden de leerlingen van 1 STEAM met Scratch een heus educatief computerspel voor kleuters. Hun zelf ontwikkelde game werd losgelaten op het kritische publiek van de kleuterklas van juf Judy van de basisschool: even spannend, maar... getest én goedgekeurd! Wij weten al welke spelletjes er tijdens de zomervakantie gespeeld zullen worden...

    Lees hier verder....

Pagina's