Kangoeroewedstrijd Wiskunde

KangoeroesOp donderdag 18 april was het zover: de dag waarop de leerlingen van het 1ste en 2de jaar konden deelnemen aan de kangoeroewedstrijd. Onze school nam voor de eerste keer deel met een totaal van 95 leerlingen. De opdracht was: in 75 minuten 24 vragen zo goed mogelijk oplossen. Er werd gezwoegd en gerekend. De twijfel was op sommige gezichten af te lezen. De verschillende antwoordmogelijkheden werden afgewogen. Iedere leerling boog zich met volle aandacht over de meerkeuzevragen. De antwoordformulieren werden opgehaald en nog dezelfde dag opgestuurd.  Twee maanden later kwamen de uitslagen en de prijzen dan eindelijk binnen ! Elke leerling werd beloond met een certificaat en een postkaartje. Per school werden er vijf verschillende percentielprijzen uitgereikt, namelijk een logicaspel, “Temple Trap”, een metalen denkpuzzel “Mini Wire”, een logicapuzzel, een kangoeroekubusje en een kangoeroefrisbee. Met trots wil ik daaraan toevoegen dat de deelnemers van 1A3 en 1A4 de prijs mochten ontvangen als klas met de hoogste gemiddelde score  van de 10 beste leerlingen van de klas. Zij kregen als prijs een klasbezoek aan Technopolis. Er zijn ook zeven leerlingen die een score behaalden waarmee ze tot de 100 beste leerlingen van Oost-Vlaanderen behoren. Juliaan Sintobin  ( 1A3) behaalde een score waarmee hij zichzelf bij de 75 beste leerlingen van Vlaanderen mag rekenen. Hij kreeg een jaarabonnement op het tijdschrift “Pythagoras”. Kito Luyten ( 1A3) behoort tot de 25 beste van Vlaanderen en kreeg een grafisch rekentoestel TI-84plus. Brent Nissens (1A1) en Robin Simoens (2GrLa) behoren tot de 16 beste leerlingen van Vlaanderen met een score van 120 op 120! Om dit mooi resultaat te belonen kregen ze een iPod Touch 16GB. Maar uiteraard geldt bij deze wedstrijd ook de olympische gedachte: deelnemen is belangrijker dan winnen ! Wij leerkrachten wiskunde eerste graad, willen dan ook alle leerlingen bedanken omdat ze de uitdaging aangingen om hun doorzettingsvermogen, initiatief en kritisch denken te tonen. Voor ons heeft die dag elke leerling gescoord, proficiat!