Havenbezoek eerstejaars

Het havengebied ligt slechts op enkele kilometers van het stadscentrum en toch is het er zo anders. Van onze gids hoorden we dat er 66.000 mensen in en rond de haven tewerkgesteld zijn. De Gentse haven is gekend voor zijn reuzengrote silo's en zijn autoassemblagebedrijf. 

Havenbezoek 30 april 2009 Havenbezoek 30 april 2009

In de voorhaven zien we de Jacob Van Artevelde en enkele cruiseschepen liggen... toerisme is niet onbelangrijk. Nu kennen we ook de betekenis van die 'WB 1' en 'AP 1'...: de 'WaterBoot 1' is één van de vier boten die de binnenkomende schepen voorzien van drinkwater. De 'Anti-Pollutieboot 1' ruimt drijvend vuil op. Opgreruimd staat netjes, ook in de haven!

Havenbezoek 30 april 2009 Havenbezoek 30 april 2009 Havenbezoek 30 april 2009

Nadat de gids haar taak vervuld heeft, hebben we nog even de tijd om de haven te ruiken, te horen, te voelen. Op de plaats waar de Ringvaart uitmondt in het Kanaal Gent-Terneuzen stellen we vast dat ook de schippers verkeersregels hebben. We moeten hier zelf echter ook goed uit onze doppen kijken voor voorbijrazende vrachtwagens. We horen en zien de gigantische kranen bij Van Heyghen recycling die metaalschroot aan het verladen zijn. 

Havenbezoek 30 april 2009 Havenbezoek 30 april 2009 

Van op de Wondelgemkaai zie je zowel de stadstorens als de koeltorens van de elektrische centrale en in de verte enkele gebouwen van Arecelor (Sidmar). De leraar stelde een bonusvraag: geef de nationaliteit en de lengte van het grote zeeschip aan de overkant... De eersten die het correcte antwoord doormailen, krijgen een bonus voor aardrijkskunde.

Tijdens de middagpauze zitten al enkele vluggerds de website van de haven van Gent af te schuimen op zoek naar info over aangemeerde schepen. Het duurt niet lang of de eerste mails vliegen de deur uit...