Steam

Bezoek aan het Miat (1a3)

Na een lessenreeks over textiel waarbij de leerlingen de verschillende soorten stoffen en hun eigenschappen leerden, trokken we op 07/12 naar het MIAT als afsluiter.Daar konden de leerlingen de verschillende toepassingen van de stoffen waaronder brandweerpak, astronautenpak, enz. van dichtbij leren kennen.

2MOWst - Bouw van een rollercoaster

Rollercoaster - steamDe leerlingen van 2MOWst doen onderzoek naar wetenschappelijke verbanden (massa tegenover snelheid, starthoogte tegenover afgelegde weg van de knikker...) bij het maken van een  rollercoaster.

Pepper's Ghost - 2MOWst

Pepper's  GhostEen Pepper's Ghost is een illusietechniek waarbij de illusie wordt gewekt dat iets semitransparant is.

In de voetstappen van Vermeer

Tijdens de lessen analoge fotografie en filmgeschiedenis bespreken we in de lessen Art de gelijklopende geschiedeins van beide. We bespreken hierbij het mogelijk gebruik van een camera obscura door de kunstenaar Vermeer bij het tekenen/schilderen van bepaalde van zijn werken. D.m.v. een zelfgemaakt replica tafelmodel kunnen de leerlingen aanschouwen hoe het beeld via spiegelreflectie zichtbaar is op een wit kalkblad.

Project camera obscura - 1A3

steam - camera obscura

Door het gebruik van een fotobol hebben de leerlingen van 1A3 visueel het effect gezien van de camera obscura. De achtergrond staat positief en de projectie in de fotobol staat op zijn kop.

Traagheid van het oog ( 2e jaar steam )

In het 2de jaar MOWst werken we dit jaar rond het thema film. We gaan helemaal terug tot de basis van de filmgeschiedenis om dan toe te werken naar de stopmotion film.

Programmeren in het eerste jaar (steam)

Tijdens de lessen “programmeren” kunnen de leerlingen aan de slag met zelf ontworpen modellen die ze programmeren en  besturen met een  “Arduino board”. Alvast enkele foto's van onze gemotiveerde steam-klas.

 

Steam onder stoom

In het vak ”wetenschappelijk Project”  hebben de leerlingen van de steam-richting zich verdiept in de wereld van “Design”.
Bij van “patroon tot T-shirt” maken de leerlingen een T-shirt.
Deze zal later met een eigen ontwerp worden bedrukt.

Pagina's

Laatste nieuws

  • donderdag 14 december 2017

    Na een lessenreeks over textiel waarbij de leerlingen de verschillende soorten stoffen en hun eigenschappen leerden, trokken we op 07/12 naar het MIAT als afsluiter.Daar konden de leerlingen de verschillende toepassingen van de stoffen waaronder brandweerpak, astronautenpak, enz. van dichtbij leren kennen.

  • maandag 20 november 2017

    Rollercoaster - steamDe leerlingen van 2MOWst doen onderzoek naar wetenschappelijke verbanden (massa tegenover snelheid, starthoogte tegenover afgelegde weg van de knikker...) bij het maken van een  rollercoaster. Bij deze opdracht moeten ze een rollercoaster maken waarin een looping zit, een ander effect en een zelf uitgevonden effect. Creativiteit, rekenen en wetenschappen ten top dus.

     

  • donderdag 16 november 2017

    Pepper's  GhostEen Pepper's Ghost is een illusietechniek waarbij de illusie wordt gewekt dat iets semitransparant is. Het effect wordt al meer dan honderdvijftig jaar toegepast in het theater, maar komt ook veelvuldig voor in speelfilms en attracties. De eerste die met het principe van de truc kwam was Henry Dircks, maar zijn ontwerpen waren praktisch niet uitvoerbaar op toneel. John Henry Pepper, een Londense hoogleraar scheikunde, slaagde er in 1862 in om er een goed bruikbare versie van te maken.
    De illusie

  • dinsdag 3 oktober 2017

    Tijdens de lessen analoge fotografie en filmgeschiedenis bespreken we in de lessen Art de gelijklopende geschiedeins van beide. We bespreken hierbij het mogelijk gebruik van een camera obscura door de kunstenaar Vermeer bij het tekenen/schilderen van bepaalde van zijn werken. D.m.v. een zelfgemaakt replica tafelmodel kunnen de leerlingen aanschouwen hoe het beeld via spiegelreflectie zichtbaar is op een wit kalkblad.

  • zondag 1 oktober 2017

    steam - camera obscura

    Door het gebruik van een fotobol hebben de leerlingen van 1A3 visueel het effect gezien van de camera obscura. De achtergrond staat positief en de projectie in de fotobol staat op zijn kop.

    steam - camera obscura

  • dinsdag 19 september 2017

    In het 2de jaar MOWst werken we dit jaar rond het thema film. We gaan helemaal terug tot de basis van de filmgeschiedenis om dan toe te werken naar de stopmotion film.

    Tijdens de eerste les zijn we gestart met de constructie van een thaumatroop om vanuit dit praktijkvoorbeeld de traagheid van onze ogen te kunnen waarnemen. De thaumatroop werd in 1824 in Engeland uitgevonden. Deze bestaat uit een schijfje waarop aan beide zijden twee verschillende voorstellingen zijn afgebeeld, en in onze uitvoering een rietje aan de onderzijde van de schijfjes is voorzien. De beide afbeeldingen worden samengevoegd tot één beeld door het rietje tussen de handen door te laten rollen, waardoor het schijfje zich razendsnel om en om keert. Hierdoor zien we de 2 afbeeldingen als 1 geheel.

  • zaterdag 3 juni 2017

    Flickr photos from the album 2016-2017 Steam by Sint-Barbaracollege

  • woensdag 15 februari 2017

    Tijdens de lessen “programmeren” kunnen de leerlingen aan de slag met zelf ontworpen modellen die ze programmeren en  besturen met een  “Arduino board”. Alvast enkele foto's van onze gemotiveerde steam-klas.

     

  • zondag 18 december 2016

    In het vak ”wetenschappelijk Project”  hebben de leerlingen van de steam-richting zich verdiept in de wereld van “Design”.
    Bij van “patroon tot T-shirt” maken de leerlingen een T-shirt.
    Deze zal later met een eigen ontwerp worden bedrukt.

  • vrijdag 12 februari 2016

     Steam

Pagina's

Subscribe to Steam