Steam

Lam Gods STEAM project

Ook tijdens deze COVID-19 periode zijn de leerlingen van het 2de jaar STEAM (in het teken van de lessen ART) druk aan het werk geweest met het maken van een eigen 3 minuten durende stop-motion film. Het thema waar we dit jaar rond werken is Van Eyck.

Veel leerlingen zijn deze dagen nog druk bezig met het aanbrengen van de laatste details, maar ik wil het niet nalaten om via deze alvast 2 fantastische resultaten te delen.

Als leerkracht kan je niet anders dan fier zijn op leerlingen die dergelijk resultaat kunnen verwezenlijken in een tijdspanne van 3 maanden.

TOP!!!

Papieren automaton

Prachtig knutselwerk van Ayco Phlypo uit 2MOWSTb naar een idee van Robives.

Belgische Informatica-olympiade

87547057_2744117212331417_2001152286864179200_oDe resultaten van de eerste ronde van de Belgische Informatica-olympiade zijn gekend.

Bezoek aan het waterzuiveringsstation van Gent

87229926_2734278006648671_6209063477697314816_oDe leerlingen van 4 Steam bezochten vrijdag het waterzuiveringsstation van Gent. Elk uur wordt hier 3 miljoen liter rioolwater 'gezuiverd'.

Informatica Olympiade 2020

Afbeelding(3)Op woensdag 5 februari namen enkele van onze leerlingen deel aan de Informatica Olympiade. Zij haalden het beste van hun analytisch denken naar boven.

Biologie Olympiade

83117619_2687563854653420_877670957710311424_oOp woensdagnamiddag 29 januari namen een handvol leerlingen deel aan de eerste ronde van de biologie-olympiade. Daarin werd hun kennis grondig op de proef gesteld en hun analytische geest getest.

STEAM lessen 1stes

De leerlingen van 1 STEAM zijn gestart. Enkele sfeerbeelden via deze link.

STEAM Lessen 2des

De leerlingen van 2 STEAM zijn gestart. Enkele sfeerbeelden via deze link.

STEAM lessen 4des

IMG_9557Ook de leerlingen van 4 STEAM zijn in de lessen ART gestart. In het 4de jaar werken wij rond microscopie. We starten met de bouw van een fonoscoop waarbij we door het gebruik van een GSM in de mogelijkheid moeten zijn om microscopisch te kunnen fotograferen.

Informatica+ in het eerste jaar

Tijdens de lessen informatica+ programmeerden de leerlingen van 1 STEAM met Scratch een heus educatief computerspel voor kleuters. Hun zelf ontwikkelde game werd losgelaten op het kritische publiek van de kleuterklas van juf Judy van de basisschool: even spannend, maar... getest én goedgekeurd! Wij weten al welke spelletjes er tijdens de zomervakantie gespeeld zullen worden...

Steam-richting en Moderne naar Luik

Op 2 en 3 mei brachten onze tweedejaars moderne en STEAM een bezoek aan Luik. Een boottocht op de Maas, een bezoek aan de mijn van Blegny, een stadsspel en een rondleiding in het wetenschapsmuseum: het was een gevulde en heel geslaagde tweedaagse!

 

STEM-olympiade

Eind januari verrichtten een aantal enthousiaste leerlingen van 1 en 2 STEAM zwaar denkwerk tijdens de voorronde van de STEM-Olympiade. In totaal namen aan deze olympiade bijna 25.000 leerlingen uit heel Vlaanderen deel, onder wie ook onze Ewoud Noë (1A2): hij kon een felbegeerd plaatsje bij de 48 finalisten bemachtigen! Op de eerste dag van de krokusvakantie trekt hij dus naar Brussel om er in de finale een aantal technische en praktische proeven af te leggen. Spannend!

Bezoek aan de volkssterrenwacht (Armand Pien)

De eerstejaars van de richting STEAM hebben een 2-daags bezoek gebracht aan de volkssterrenwacht. Deze uitstap(pen) stonden volledig in het teken van ruimtereizen.

Kleding uit recyclage-materialen

Na de ontwerpfase kwam de ARTistieke uitvoering. De leerlingen hadden de keuze om te vertrekken vanuit een bestaand kledingstuk waarop dan verschillende 'afvalmaterialen' aangebracht werden om tot een design kledingstuk te komen. Een andere mogelijkheid was om te vertrekken van 'scratch' en alles zelf op te bouwen. De creativiteit kreeg de laatste weken een boost! Hierbij deel ik alvast graag enkele resultaten (er volgen er meer zodra ze afgewerkt zijn) gemaakt door het 1ste jaar STEAM.

De leerlingen mogen (opnieuw) trots zijn op hun resultaten!

Ontwerp van een kledingstuk

Steeds meer innovatieve kledingmerken zetten in op kledij die gemaakt is van afval. Ook onze eerstejaars uit de richting STEAM werken in de vakken Wetenschappelijk Project en Arts rond het thema recyclage. Ze goten al hun ideeën in schetsen: wat denken jullie van een rok van kroonkurken, of een paperclip-t-shirt?

Onderzoekscompetentie voor onze zesdejaars

Onderzoeksnamiddag voor de zesdejaars uit de wetenschapsrichtingen. De leerlingen maakten krachtigere raketbrandstof, zuinigere gloeilampen, een low-budget tv. Ze berekenden de slaagkansen van een perfecte penaltytrap, onderzochten de beste omstandigheden om nieuwe dingen te leren en nog veel meer...

Steam 1ste jaar : Leonardo da Vinci

De leerlingen van 1 STEAM hebben de opdracht gekregen om een toestel te schetsen dat één taak in het dagelijkse leven zou kunnen vereenvoudigen.

Vooraleer we deze opdracht konden starten hebben wij enkele weken gewerkt rond de Renaissance (kunststroming 1400-1600) met als specifieke uitdieping Leonardo da Vinci. Hierbij hebben we de schetsen van da Vinci gedetailleerd bekeken (waarom schreef da Vinci op de schetsen van rechts naar links, wat kunnen wij hierop terugvinden, ...)

2MOIWst op bezoek in plopsaland

Plopsaland - SteamDe leerlingen van 2MOWst zijn in de lessen Wetenschappelijk Project gestart met hun eerste project: rollercoasters. Hierbij is het de bedoeling dat de leerlingen in groepjes van 2 in karton een eigen rollercoaster construeren die opgebouwd is uit verschillende patronen.

Damiaan-award voor onze tweede moderne steam

Damiaan-award Met trots ontvingen de jongens van onze tweede Moderne-Steam op 31 mei de Damiaan-Award uit handen van mevr.

Pagina's

Laatste nieuws

  • maandag 22 juni 2020

    Ook tijdens deze COVID-19 periode zijn de leerlingen van het 2de jaar STEAM (in het teken van de lessen ART) druk aan het werk geweest met het maken van een eigen 3 minuten durende stop-motion film. Het thema waar we dit jaar rond werken is Van Eyck.

    Veel leerlingen zijn deze dagen nog druk bezig met het aanbrengen van de laatste details, maar ik wil het niet nalaten om via deze alvast 2 fantastische resultaten te delen.

    Als leerkracht kan je niet anders dan fier zijn op leerlingen die dergelijk resultaat kunnen verwezenlijken in een tijdspanne van 3 maanden.

    TOP!!!

  • maandag 11 mei 2020

    Prachtig knutselwerk van Ayco Phlypo uit 2MOWSTb naar een idee van Robives.

  • woensdag 4 maart 2020

    87547057_2744117212331417_2001152286864179200_oDe resultaten van de eerste ronde van de Belgische Informatica-olympiade zijn gekend. Vier leerlingen plaatsten zich voor de finale die doorgaat op zaterdag 7 maart 2020 in Brussel. Proficiat aan Ewoud Noë, Edgar Verswyvel (2MOWst), Julie De Clercq (3MOWst) en Arn De Moor (6WEWI8) maar natuurlijk ook aan alle deelnemers uit de eerste ronde! Klik hier voor meer sfeerbeelden.

  • woensdag 4 maart 2020

    87229926_2734278006648671_6209063477697314816_oDe leerlingen van 4 Steam bezochten vrijdag het waterzuiveringsstation van Gent. Elk uur wordt hier 3 miljoen liter rioolwater 'gezuiverd'. Voor de derde keer controleerden we ook de waterkwaliteit in het nabijgelegen natuurreservaat De Bourgoyen. De leerlingen meten er de pH-waarde, nitraten, fosfaten en temperatuur. In mei doen we de metingen nog eens opnieuw. Klik hier voor meer sfeerbeelden.

  • vrijdag 7 februari 2020

    Afbeelding(3)Op woensdag 5 februari namen enkele van onze leerlingen deel aan de Informatica Olympiade. Zij haalden het beste van hun analytisch denken naar boven. Nu duimen dat ze tot de efficiëntste oplossingen konden komen en doorgaan naar de volgende ronde! Klik hier voor enkele sfeerbeelden.

  • woensdag 5 februari 2020

    83117619_2687563854653420_877670957710311424_oOp woensdagnamiddag 29 januari namen een handvol leerlingen deel aan de eerste ronde van de biologie-olympiade. Daarin werd hun kennis grondig op de proef gesteld en hun analytische geest getest. Deze eerste ronde was alvast een pittige uitdaging; na een goed uur zwoegen was de strijd gestreden. Nu in spanning de resultaten afwachten! Bedankt aan alle deelnemers!

  • donderdag 19 september 2019

    De leerlingen van 1 STEAM zijn gestart. Enkele sfeerbeelden via deze link.

  • donderdag 19 september 2019

    De leerlingen van 2 STEAM zijn gestart. Enkele sfeerbeelden via deze link.

  • zaterdag 14 september 2019

    IMG_9557Ook de leerlingen van 4 STEAM zijn in de lessen ART gestart. In het 4de jaar werken wij rond microscopie. We starten met de bouw van een fonoscoop waarbij we door het gebruik van een GSM in de mogelijkheid moeten zijn om microscopisch te kunnen fotograferen. Eenmaal we hier resultaat hebben zullen we dit via computer bewerken en achteraf uitwerken in 3D d.m.v. straw art. Verder in het jaar gaan we onszelf ook uitdagen met microscopische architectuur.

  • zaterdag 15 juni 2019

    Tijdens de lessen informatica+ programmeerden de leerlingen van 1 STEAM met Scratch een heus educatief computerspel voor kleuters. Hun zelf ontwikkelde game werd losgelaten op het kritische publiek van de kleuterklas van juf Judy van de basisschool: even spannend, maar... getest én goedgekeurd! Wij weten al welke spelletjes er tijdens de zomervakantie gespeeld zullen worden...

    Lees hier verder....

Pagina's

Subscribe to Steam