Steam

Steam-richting en Moderne naar Luik

Op 2 en 3 mei brachten onze tweedejaars moderne en STEAM een bezoek aan Luik. Een boottocht op de Maas, een bezoek aan de mijn van Blegny, een stadsspel en een rondleiding in het wetenschapsmuseum: het was een gevulde en heel geslaagde tweedaagse!

 

STEM-olympiade

Eind januari verrichtten een aantal enthousiaste leerlingen van 1 en 2 STEAM zwaar denkwerk tijdens de voorronde van de STEM-Olympiade. In totaal namen aan deze olympiade bijna 25.000 leerlingen uit heel Vlaanderen deel, onder wie ook onze Ewoud Noë (1A2): hij kon een felbegeerd plaatsje bij de 48 finalisten bemachtigen! Op de eerste dag van de krokusvakantie trekt hij dus naar Brussel om er in de finale een aantal technische en praktische proeven af te leggen. Spannend!

Bezoek aan de volkssterrenwacht (Armand Pien)

De eerstejaars van de richting STEAM hebben een 2-daags bezoek gebracht aan de volkssterrenwacht. Deze uitstap(pen) stonden volledig in het teken van ruimtereizen.

Kleding uit recyclage-materialen

Na de ontwerpfase kwam de ARTistieke uitvoering. De leerlingen hadden de keuze om te vertrekken vanuit een bestaand kledingstuk waarop dan verschillende 'afvalmaterialen' aangebracht werden om tot een design kledingstuk te komen. Een andere mogelijkheid was om te vertrekken van 'scratch' en alles zelf op te bouwen. De creativiteit kreeg de laatste weken een boost! Hierbij deel ik alvast graag enkele resultaten (er volgen er meer zodra ze afgewerkt zijn) gemaakt door het 1ste jaar STEAM.

De leerlingen mogen (opnieuw) trots zijn op hun resultaten!

Ontwerp van een kledingstuk

Steeds meer innovatieve kledingmerken zetten in op kledij die gemaakt is van afval. Ook onze eerstejaars uit de richting STEAM werken in de vakken Wetenschappelijk Project en Arts rond het thema recyclage. Ze goten al hun ideeën in schetsen: wat denken jullie van een rok van kroonkurken, of een paperclip-t-shirt?

Onderzoekscompetentie voor onze zesdejaars

Onderzoeksnamiddag voor de zesdejaars uit de wetenschapsrichtingen. De leerlingen maakten krachtigere raketbrandstof, zuinigere gloeilampen, een low-budget tv. Ze berekenden de slaagkansen van een perfecte penaltytrap, onderzochten de beste omstandigheden om nieuwe dingen te leren en nog veel meer...

Steam 1ste jaar : Leonardo Da Vinci

De leerlingen van 1 STEAM hebben de opdracht gekregen om een toestel te schetsen dat één taak in het dagelijkse leven zou kunnen vereenvoudigen.

Vooraleer we deze opdracht konden starten hebben wij enkele weken gewerkt rond de Renaissance (kunststroming 1400-1600) met als specifieke uitdieping Leonardo da Vinci. Hierbij hebben we de schetsen van da Vinci gedetailleerd bekeken (waarom schreef da Vinci op de schetsen van rechts naar links, wat kunnen wij hierop terugvinden, ...)

2MOIWst op bezoek in plopsaland

Plopsaland - SteamDe leerlingen van 2MOWst zijn in de lessen Wetenschappelijk Project gestart met hun eerste project: rollercoasters. Hierbij is het de bedoeling dat de leerlingen in groepjes van 2 in karton een eigen rollercoaster construeren die opgebouwd is uit verschillende patronen.

Damiaan-award voor onze tweede moderne steam

Damiaan-award Met trots ontvingen de jongens van onze tweede Moderne-Steam op 31 mei de Damiaan-Award uit handen van mevr.

Stop-motion film (2 steam)

De leerlingen van 2 STEAM maken tijdens de les Art en INF+ in een tijdspanne van ongeveer 12 lesuren een eigen stop-motion film van 3 minuten. Om een vloeiende film te verkrijgen zullen er ongeveer 2160 foto's (12/sec) nodig zijn.

Als onderwerp heb ik de schilder Piet Mondriaan opgegeven. De leerlingen kiezen zelf een kunstwerk van deze schilder en daarrond bouwen ze dan hun kortfilm op. Het verhaal en het genre bepalen ze zelf.

Lees meer...

Asgard-VIII

De leerlingen van het vijfde jaar die deelnamen aan ASGARD-VIII beleefden deze week het hoogtepunt (30 km) van het project met de oplating van de weerballon in het KMI (Ukkel). De ballon en de Raspberry Pi en infraroodcamera die eraan bevestigd waren, zijn jammer genoeg nog niet getraceerd. Wordt dus (hopelijk) vervolgd...

Experimenteren in de donkere kamer

De leerlingen van 1A3 zijn vandaag gestart met het maken van enkele fotogrammen. Op deze manier maakten ze kennis met analoog fotopapier, de verschillende chemische processen, de belichtingstijden, ...

SPANNEND!

1A3-steam Zoek de 10 verschillen

Hierbij een '3de opdracht fotobewerking' die de leerlingen van 1 STEAM tot een goed einde hebben gebracht in de les ART. De bedoeling van deze opdracht was om op een bestaande strippagina 10 dingen te verwijderen of aan te passen om zo tot een (moeilijke) zoekopdracht te komen.

Na deze opdrachten hebben de leerlingen een goede kennis opgedaan om zelfstandig te kunnen werken met PIXLR. Zo kunnen ze zelf aan de slag.

Zwart/wit foto met kleuraccent ( Steam )

De leerlingen van 1A3 hebben a.d.h.v.  enkele opdrachten goed leren werken met verschillende functie's van een fotobewerkingsprogramma. Als eerste opdracht was het de bedoeling om een kleurenfoto om te zetten naar een zwart/wit versie waarop dan kleuraccenten worden aangebracht.  Op deze manier hebben de leerlingen moeten gebruik maken van: werken met verschillende lagen, samenvoegen van lagen, de gomfunctie, invoegen van een afbeelding, omzetten naar zwart/wit, ... Hieronder kan je enkele resultaten terugvinden.

 

Derde plaats op de internationale kristalgroeiwedstrijd

Tim Brillant, Jorian Burssens en Ilia Petrov uit 2 Moderne-Steam behaalden met onderstaand filmpje een derde plaats op de internationale kristalgroeiwedstrijd, na scholen uit Vietnam en Singapore.

1a3 - Volkssterrenwacht

Onze leerlingen van het eerste jaar steam brachten donderdag 25/1 een bezoek aan de volkssterrenwacht “Arman Pien”. Ze kregen informatie over de planeet Mars en de marslandingen. Nadien mochten ze zelf aan de slag met het programmeren van de “Marsrover”, een onbemande robot die de op verkenning gaat op Mars.

Bezoek aan het Miat (1a3)

Na een lessenreeks over textiel waarbij de leerlingen de verschillende soorten stoffen en hun eigenschappen leerden, trokken we op 07/12 naar het MIAT als afsluiter.Daar konden de leerlingen de verschillende toepassingen van de stoffen waaronder brandweerpak, astronautenpak, enz. van dichtbij leren kennen.

2MOWst - Bouw van een rollercoaster

Rollercoaster - steamDe leerlingen van 2MOWst doen onderzoek naar wetenschappelijke verbanden (massa tegenover snelheid, starthoogte tegenover afgelegde weg van de knikker...) bij het maken van een  rollercoaster.

Pagina's

Laatste nieuws

  • zondag 5 mei 2019

    Op 2 en 3 mei brachten onze tweedejaars moderne en STEAM een bezoek aan Luik. Een boottocht op de Maas, een bezoek aan de mijn van Blegny, een stadsspel en een rondleiding in het wetenschapsmuseum: het was een gevulde en heel geslaagde tweedaagse!

     

  • dinsdag 12 maart 2019
    De leerlingen van 3 Steam installeerden vandaag het 'Vlinder'-weerstation op onze school. Wie wil weten of het lange- of kortebroekenweer is, checkt vanaf nu http://www.vlinder.ugent.be/Metingen.html voor de juiste speelplaatstemperatuur.
  • donderdag 21 februari 2019

    Eind januari verrichtten een aantal enthousiaste leerlingen van 1 en 2 STEAM zwaar denkwerk tijdens de voorronde van de STEM-Olympiade. In totaal namen aan deze olympiade bijna 25.000 leerlingen uit heel Vlaanderen deel, onder wie ook onze Ewoud Noë (1A2): hij kon een felbegeerd plaatsje bij de 48 finalisten bemachtigen! Op de eerste dag van de krokusvakantie trekt hij dus naar Brussel om er in de finale een aantal technische en praktische proeven af te leggen. Spannend! Proficiat aan alle deelnemers van de voorronde, en alvast veel succes aan Ewoud!

     

  • dinsdag 22 januari 2019

    De eerstejaars van de richting STEAM hebben een 2-daags bezoek gebracht aan de volkssterrenwacht. Deze uitstap(pen) stonden volledig in het teken van ruimtereizen.

  • donderdag 17 januari 2019

    Na de ontwerpfase kwam de ARTistieke uitvoering. De leerlingen hadden de keuze om te vertrekken vanuit een bestaand kledingstuk waarop dan verschillende 'afvalmaterialen' aangebracht werden om tot een design kledingstuk te komen. Een andere mogelijkheid was om te vertrekken van 'scratch' en alles zelf op te bouwen. De creativiteit kreeg de laatste weken een boost! Hierbij deel ik alvast graag enkele resultaten (er volgen er meer zodra ze afgewerkt zijn) gemaakt door het 1ste jaar STEAM.

    De leerlingen mogen (opnieuw) trots zijn op hun resultaten!

  • maandag 19 november 2018

    Steeds meer innovatieve kledingmerken zetten in op kledij die gemaakt is van afval. Ook onze eerstejaars uit de richting STEAM werken in de vakken Wetenschappelijk Project en Arts rond het thema recyclage. Ze goten al hun ideeën in schetsen: wat denken jullie van een rok van kroonkurken, of een paperclip-t-shirt? Een kijkje nemen naar het resultaat van hun denkwerk en meer info over het project

     

  • zondag 11 november 2018

    Onderzoeksnamiddag voor de zesdejaars uit de wetenschapsrichtingen. De leerlingen maakten krachtigere raketbrandstof, zuinigere gloeilampen, een low-budget tv. Ze berekenden de slaagkansen van een perfecte penaltytrap, onderzochten de beste omstandigheden om nieuwe dingen te leren en nog veel meer...

  • zondag 4 november 2018

    De leerlingen van 1 STEAM hebben de opdracht gekregen om een toestel te schetsen dat één taak in het dagelijkse leven zou kunnen vereenvoudigen.

    Vooraleer we deze opdracht konden starten hebben wij enkele weken gewerkt rond de Renaissance (kunststroming 1400-1600) met als specifieke uitdieping Leonardo da Vinci. Hierbij hebben we de schetsen van da Vinci gedetailleerd bekeken (waarom schreef da Vinci op de schetsen van rechts naar links, wat kunnen wij hierop terugvinden, ...)

    Lees verder...

  • vrijdag 28 september 2018

    Plopsaland - SteamDe leerlingen van 2MOWst zijn in de lessen Wetenschappelijk Project gestart met hun eerste project: rollercoasters. Hierbij is het de bedoeling dat de leerlingen in groepjes van 2 in karton een eigen rollercoaster construeren die opgebouwd is uit verschillende patronen.

    Om deze rollercoaster meer uitstraling te geven is er aan deze opdracht vanuit het vak Art een extra uitdaging gekoppeld. De leerlingen moeten eenmaal de rollercoaster afgewerkt is, deze gaan aankleden zoals een rollercoaster uit een pretpark. Hierbij hebben we het dan over de bouwconstructie en de inplanting in het landschap.

    Ze moeten nadenken over bruikbare materialen, indeling van de omgeving, …

  • maandag 4 juni 2018

    Damiaan-award Met trots ontvingen de jongens van onze tweede Moderne-Steam op 31 mei de Damiaan-Award uit handen van mevr. Nadine D’halluin, een medewerkster van de Damiaanactie. Deze award is er voor ieder die zijn steentje bijdroeg op ons college, maar in het bijzonder voor de Steamklas. Zij kochten namelijk het grootste aantal Damiaanstiftjes met één doel: mensen helpen genezen.

     

     

Pagina's

Subscribe to Steam